Varastatud telefoni - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu Varastatud telefoni - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu

Varastatud telefoni

Door: joycevanderpoel

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 December 2011 | Estland, Tallinn

Hooii allemaal!

Inmiddels zijn we alweer 2 weken verder na m’n laatste bericht, de tijd gaat hard! En om eerlijk te zijn valt er niet zo heel veel te vertellen… ik heb het ontzettend naar m’n zin op werk, het gaat gewoon goed. En verder vermaak ik me in m’n vrije tijd ook prima. Maar uiteraard zijn er wel leuke dingen te vertellen die gewoon leuk zijn om te vermelden;

In m’n vorige bericht schreef ik al over vreemde mailtjes van gasten. Van de week was er weer zo één, kwam dit keer van een touroperator uit Litouwen. De beste man vertelde dat hij met een groep van 40 personen naar Tallinn kwam, en hij zocht accommodatie. Ze wilden € 17,- pp uitgeven, inclusief ontbijt. Of wij deze groep aan wilden nemen? Moet je je even bedenken dat als je ontbijt los boekt in het restaurant, je al € 17,- pp betaalt haha. Bovendien wilde de man volgend weekend komen, en dan is het megadruk en de prijzen dus heel hoog. Dus ik heb de meneer maar heel vriendelijk teruggemaild dat de prijs voor een standaard kamer in dat weekend € 280,- exclusief ontbijt is. Hoe vreemd, ik heb geen reactie meer teruggehad haha.

Het weer laat het hier een beetje afweten, veel regen en ook in het weekend, dus de bioscoop wordt druk bezocht! Twee weken geleden met 2 collega’s (Elina en Liina) naar ‘One Day’ geweest. Hier vertalen ze overigens alle Engelse filmtitels naar het Engels, die film heet hier dus ‘Üks Päev’. Mooie film weer. Daarna nog lekker cocktails gedronken in de stad en heel luxe, met de taxi weer terug naar het hostel.

Vorige week hebben ze op het Stadhuisplein de grote kerstboom opgezet; 24 meter hoog. Volgens de traditie is Tallinn de eerste stad in Europa waar ze een kerstboom op een openbare plek neerzetten, dit gebeurde voor het eerst in 1411. Eromheen is een kerstmarkt gebouwd en een podium waar optredens gegeven worden. De kerstboom werd op maandag neergezet, maar op vrijdag begon het te waaien…en viel de boom om. Een kleuterklasje kon nog net op tijd wegkomen. Nou, de boom stond weer goed en wel overeind, toen het op zondagavond weer ging waaien. En daar lag de 24 meter lange boom weer…uiteindelijk hebben ze maar besloten om er 6 meter vanaf te halen om verdere ongelukken te voorkomen. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Magda waarin stond dat het zelfs op de NL’se tv te zien was, nou het moet niet gekker worden! Op werk circuleerde er al een plaatje rond van ‘The Grinch’ met daarin een foto van de Estse Prime minister die met een zaag naar de kerstboom sluipt haha. Zie foto. Overigens zouden ze vorige week zondag de lichtjes ontsteken, met voorafgaand een concert van een koor. Daar wilde ik wel heen…Matthijs weten te strikken en wij op pad. Maar gutgut, wat een hondenweer, regen regen regen, dus de lol was er gauw vanaf. Uiteindelijk ook maar weer in de bios beland, dit keer bij de film ‘The Help’. Dit is de verfilming van het boek ‘De Keukenmeidenroman’. Dat was bij de Veenerick altijd een veel verkocht boek. Nou de film is echt prachtig, echt een aanrader. Lange zit, 2.5 uur, maar absoluut de moeite waard!

Voor het eerst in de geschiedenis van Estland krijgen ze bezoek van Cirque du Soleil, met de show Saltimbanco. En wie gaan daar naartoe? Juist, Matthijs en ik! Ben heel erg benieuwd, want heb het nog nooit gezien, maar het schijnt erg mooi te zijn. We gaan op Nieuwjaarsdag, om het nieuwe jaar maar meteen goed te beginnen!

Goh, en zo duurt het nog maar 2 weken voordat ik naar Stockholm ga, en nog maar 3 weken voordat papa, mama, Dammes en Lars hier zijn! Maaaaaar, eerst nog Sinterklaas natuurlijk! Ik heb de afgelopen weken nog een paar hele leuke pakketjes gekregen, de eerste was van de Veenerick. Met een echte Sintkaart mét gedicht en cadeautjes in gepakt in Sintpapier, plus nog wat dingen om de boel hier te versieren. Dus ik ben voor mijn doen heel creatief geweest met al het materiaal en heb een heuse Sintdeur gemaakt hier…zie foto. Het andere pakketje kwam van m’n moeder, met allemaal leuke dingen, waaronder de editie van de Privé over het huwelijk van Jan Smit haha! Heerlijk om plaatjes te kijken! En afgelopen vrijdag kreeg ik een pakketje van Alfred en José, dat was een mixpakketje van de Sint en Kerst. Op het briefje wat erbij zat stond: ‘wees creatief’. Nou gutgut, als er iemand niet creatief is dan ben ik het wel haha, maar nu moet het echt gaan gebeuren, want de inhoud vereist toch wel enige creativiteit. Wel echt heel erg leuk, ik kan het hier ook in kerstsfeer gaan brengen met m’n eigen kerststal en zelfgeverfde beeldjes. Zie foto. Verder ook nog weer een hoop kaartjes gehad uit Nederland, echt heel erg leuk! Dankjulliewel :)

Vandaag is het 4 December, morgen is het officieel Pakjesavond, maar ik geloof dat in heel veel families Sinterklaas vanavond al gevierd wordt. Bij mij thuis in ieder geval wel, en vanavond ga ik als het goed is skypen met de fam, om te zien hoe mijn neefjes voor de webcam mijn cadeautjes uit gaan pakken haha. Ik ben benieuwd!

Wat je hier trouwens heel veel ziet op straat, is mensen die iets aan hun jas/tas hebben hangen, een reflecterend iets. Toen ik aan Silver vroeg wat dat was, werd ik eerst heel hard uitgelachen omdat ik het niet kende, maar het is dus een reflecterend figuurtje, wat je rechts moet dragen voor je eigen veiligheid, zodat je gezien wordt door automobilisten. Was al bij wet verplicht, maar niemand besteedde er echt veel aandacht aan, dus nu heeft de regering per 1 november besloten dat als je zo’n ding niet draagt, je een boete riskeert van € 250,-! Dus ik heb ook maar zo’n charmant ding aangeschaft…

Nou, en dan over de titel van deze blog. Wat staat er eigenlijk? Tsja… ‘gestolen telefoon’, maar dan op z’n Ests. En ja, hij is echt gestolen. Heeeeel erg balen. Afgelopen vrijdag was ik uit met een collega en haar vriend, we waren gewoon lekker aan het dansen, ik voelde aan m’n tas, die bleek open te staan en m’n telefoon was foetsie. Weg foto’s, smsjes en nummers. Pffff m’n humeur was meteen verpest. Sjongejonge stelletje eikels, laat ze lekker gaan werken voor hun geld zodat ze hun eigen telefoon kunnen betalen! Maar gelukkig was m’n abonnement al stop gezet omdat ik naar Estland ging, en had ik dus prepaid, maar zul je net zien dat ik dat tegoed precies afgelopen week heb opgewaardeerd met € 25,-. Nouja, er zijn ergere dingen denken we dan maar!

Gisteren heb ik een mini-marathon van Harry Potter films gedaan met Elina en Liina. Ik, die helemaal niet van HP houd, heb 2 hele HP films gezien haha. Ze vroegen of ik ook kwam, dus ik dacht, ik ga gewoon voor de gezelligheid. En dat was het ook, met heel veel eten en drinken hebben we lekker een avond bank gehangen. Was overigens wel een verademing in vergelijking met die houten stoelen bij mij in het hostel :) En ook leuk om te zien hoe ze hier eigenlijk wonen!

Haha deze blog is eigenlijk veel langer geworden dan ik van tevoren had bedacht…sorry jongens. Als afsluiting nog even een update over het weer:

*Gemiddelde temperatuur: 4°C
*Regen: heel veel!
*Sneeuw: twee weken geleden vielen er minuscule vlokjes, daarna niks meer
*Het is ’s ochtends licht om: 9.15u
*Het is ’s middags donker om: 15.20u

Fijne Sinterklaas allemaal!

Dikke kus xxx

  • 05 December 2011 - 09:03

    Tirsa:

    Oehhhh die kerstmarkt enzoo wat leuk! ik was al blij dat ze hier in de straten allemaal van die lichtjes hebben gehangen maar jij wint haha. goed om te horen dat het allemaal zo goed gaat en gister hebben we ook even gezellig geskypet! Snel weer doenn :) XXXX

  • 05 December 2011 - 19:48

    Esther:

    Dat is toch nog een behoorlijk verhaal als je niks te vertellen hebt ;)
    Heb je al je kruidnoten al op? ;)
    Toch wel leuk die boom :D heb je nog plek op je kamer voor een klein boompje?

    Xx Es

  • 08 December 2011 - 01:17

    Sanne:

    Zoooo klinkt goed allemaal! Maar wat erg dat het je ongeveer in het donker leeft als het pas zo laat licht en zo vroeg donker wordt haha. Zeeeer naar dat je telefoon is gestolen, had je je 'goede' mee? En ik ben toch stiekem wel een beetje jaloers dat jij allemaal pepernoten opgestuurd krijgt haha.. wij zaten met sinterklaas op Fraser Island en we moesten het doen met ..niets.. Nouja, een reep chocola haha. Meissie, veeeeeeel plezier! xxxxx

  • 10 December 2011 - 16:49

    Tante Riet:

    Hai Joyce, alles goed lees ik, behalve dan je telefoon. Ja dat is balen. Moet je alle nummers weer vragen of weet je ze uit je hoofd? Hier is het weer ook but hoor. Morgen ga ik hier de boom zetten. Hij staat al met piek in de achtertuin klaar om hem binnen op te tuigen, maar ik had vandaag geen zin en ook nog andere dingen te doen.Goed weekend en groetjes van ons allemaal. Ik krijg net een foto van Kelly binnen dat die hem al heeft staan. XXX T Riet

  • 19 December 2011 - 12:28

    Rosaline:

    Hey lieve Joyce, wat leuk om weer even wat van je te lezen! Ik ben benieuwd hoeveel je schrijft als je wel veel te vertellen hebt :P Je hebt helemaal je plekje gevonden he? Gek hoor dat je zo ver weg zit, maar ben heel blij dat het goed gaat en dat je het leuk hebt (op je telefoon na dan). Fijn dat je familie en Lars langskomen! Inmiddels zijn ze er bijna denk ik? Geniet er lekker van!
    Liefs uit Katwijk van ons alledrie!

  • 05 Januari 2012 - 18:51

    Roos:

    Hey lieve Joyce,
    nu tel je echt af! Voor het weer hoef je niet terug te komen. Wat 'n storm hier. Geniet van de laatste dagen en kom veilig weer terug naar rijpwetering.
    Tot snel, groetjes xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 19287

Voorgaande reizen:

10 September 2011 - 23 Januari 2012

Op stage in Tallinn!

Landen bezocht: