Leverpastei & de staart van een os... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu Leverpastei & de staart van een os... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu

Leverpastei & de staart van een os...

Door: joycevanderpoel

Blijf op de hoogte en volg Joyce

23 Oktober 2011 | Estland, Tallinn

Hooii allemaal!

Helaas, het weekend zit er weer op! Maar, wel een leuk weekend en een hele leuke week! Afgelopen week heb ik dus gewerkt in Horisont Restaurant and Bar (http://www.horisont-restoran.com/), echt een prachtig restaurant op de 30e verdieping van het hotel. Het uitzicht is stunning!! Van tevoren dacht ik eigenlijk dat ik dit 1 van de minste weken zou vinden, maar ik vond het eigenlijk de leukste week tot nu toe! Maandag gewerkt in de bar omdat het restaurant dicht was. Was niet erg boeiend omdat het zo rustig was. Mocht om 20.30u al naar huis terwijl ik eigenlijk tot 0.30u hoorde te werken! Best relaxt :) De dagen erna heb ik in de keuken van het restaurant meegedraaid als ‘food runner’. Op het moment dat gasten een bestelling plaatsen wordt die ook in de keuken opgehangen. Er wordt bij vermeld wat de taal is die de gasten spreken, en zodra er Engels bijstond mocht ik er naartoe, anders ging een collega. Allereerst biedt je een ‘refreshing napkin for your hands’ aan. Dat is een glazen schaaltje, waarop een klein rond iets ligt, het lijkt op een pepermuntje. Vervolgens giet je daar aan tafel water overheen en begint het zo’n 5 cm te groeien. Heel apart. Dat kunnen mensen dan dus uitrollen en als servet gebruiken voordat ze beginnen met dineren. Hele grappige reacties op gehad. Een groep Chinezen ging er voor klappen en een andere groep Japanners heeft het geheel zelfs gefilmd haha. Erg komisch.

Na dit waterballet bied je brood aan. Geen mandje stokbrood op tafel met kruidenboter hoor. Men mag kiezen uit een selectie broodjes, en die worden ook weer aangeboden bij het voor- en hoofdgerecht. Uiteraard wel met luxe smeersels als Franse boter, humus, pesto en tapenade. Als food runner neem je verder geen bestellingen aan en serveer je geen drinken, maar breng je dus de gerechten naar de gasten. Maar, je moet aan tafel wel kunnen vertellen wat je serveert. Dus voordat ik een gerecht uit mocht serveren moest ik wel even in m’n hoofd prenten wat de ingrediënten waren. Op een gegeven moment had ik een gerecht ‘veal rack with oxtail and pancetta’. Nou ik had echt geen flauw benul wat ‘oxtail’ moest zijn. Blijkt dat dus de staart van een os te zijn! Ik mocht een stukje proeven van de chef, eigenlijk heel erg lekker als je even vergeet dat je de staart van een os eet haha. Overigens krijgen de gasten voor hun voorgerecht nog een amuse geserveerd. Dat was de eerste dag kippenlever paté. Ook dit mocht ik proeven. Klinkt natuurlijk allemaal heel sjiek en is vooral duur, maar ik vond het net smaken naar de leverpastei van de Plus haha. Dat heb ik natuurlijk niet gezegd… Na het voorgerecht krijgen de gasten een sorbet, en dit moet je presenteren als ‘a refreshing compliment for your mouth’. Beetje onzin als je het mij vraagt maarja ik ben dan ook geen fine-dining persoon. Het is gewoon een heel klein bolletje ijs, geserveerd in een cocktail glas. Ziet er wel heel sjiek uit en smaakte heerlijk overigens. Ook voor het eerst van m’n leven foie gras gegeten. Ook weer zeer sjiek en vooral duur, maar ik vond het echt te smerig voor woorden. Ik heb maar gezegd dat het niet echt mijn smaak was, je moet het natuurlijk wel een beetje politiek correct brengen.

De chef komt uit Engeland, daarom was de verplichte spreektaal in de keuken Engels, anders zou hij er geen snars van snappen en dat komt de gerechten natuurlijk niet ten goede. Een groot voordeel voor mij, want daardoor kon ik alles volgen wat er gezegd werd! Ik heb de hele week samengewerkt met Ave als andere food runner. Een hele leuke en lieve meid. De chef is overigens net Gordon Ramsay, ongelofelijk. Je hoort echt alleen maar ‘fuck fuck fuck’ en ‘motherfucker’ tijdens drukke tijden. Als het rustig is, dan is hij heel erg aardig en erg grappig. Aparte man…

Vrijdagavond zijn we na onze shift met Ave, Andrew (chef), Juri (sommelier uit het restaurant), Tauno & Cheong (keukenstaf) nog gaan naborrelen in een kroeg om de hoek van het hotel, Caravan genaamd. Hele aparte tent, een pizza zaak die 24/7 open is en die, op ons na, compleet verlaten was. Maar het was wel erg gezellig!

Matthijs moest nog een 2e hepatitis injectie halen hier in Estland, en kon dat volgens de Nederlandse Ambassade hier het beste doen in een ziekenhuis buiten de stad. En omdat ik wel nieuwsgierig was naar een Ests zkh wilde ik wel mee. Dus wij op dinsdag met de bus op weg. We stonden met 5 minuten weer buiten haha. Wat was nou het geval: ze spraken geen Engels! Tsja, en dan kom je niet zover. Overigens in de bus terug nog een mooi schaam-moment meegemaakt… ik zat tegenover een jonge meid die zat te breien. In de bus! Nou ik vond het een heel apart tafereel en wilde er een foto van maken. Wel onopvallend natuurlijk. Dus ik had al m’n geluid uitgezet van m’n telefoon zodat je het –klik- geluid niet zou horen. Wat ik alleen vergeten was, is dat er nog een flits op m’n telefoon zit. Dus toen werd inene de hele bus verlicht… oeps. Matthijs lag vooral in een deuk en mijn hoofd werd uiteraard zo rood als een boei. Maar de foto is gelukt hoor!

Vrijdag voor het eerst naar een Estse kapper geweest! Lang gezocht naar een kapsalon die er fatsoenlijk uitzag en uiteindelijk gevonden. Nou ik ben een uur binnen geweest, m’n haar werd gewassen, complete hoofdmassage, geknipt, geföhnd, gesteild en uiteindelijk weer de krultang erin en dat voor €23! Zoveel krijg ik niet voor m’n geld hoor bij It’s your Hair in de Veen! Ik geloof trouwens dat m’n haar nog nooit zo mooi heeft gezeten als vrijdagmiddag. Dus ik was zeeeer tevreden. Voor herhaling vatbaar :)

Gisteren met M&M naar de bios geweest, ‘What’s your number?’, leuke film. Daarna gegeten bij de Mac-Bar-B-Que (ja serieus, je schrijft het echt zo), op aanraden van collega’s. Schijnt dé hamburgertent van de stad te zijn. Inderdaad lekker gegeten en het was ook erg gezellig. Ze hebben qua meubilair alleen niet helemaal nagedacht over de gemiddelde lengte van de mens…zie foto en kijk goed! Overigens is het echt iets voor m’n vader en Dammes om te gaan eten, want er hangen allemaal tv-schermen waar ze voetbalwedstrijden op uitzenden.

Vandaag in m’n uppie op pad geweest, want de ene Matthijs is voor een week naar Nederland en de andere Matthijs was niet zo fit, dus vandaar. Ik ben lekker de stad in geweest, met een boek in een café gezeten en lekker cappuccino gedronken en warme chocomel. Die maken ze hier trouwens op een aparte manier…ze warmen melk op, spuiten chocoladesaus in een glas en gooien daar de melk in. En dan roeren maar! In het café was het erg leuk, naast me zat een ouder echtpaar uit Engeland die hier waren voor een stedentrip en waar ik mee gepraat heb. En even later kwamen er twee Nederlandse mannen binnen (echt waar, je kan meteen aan mensen zien of ze Nl’s zijn of niet) die met hun vriendinnen ook op stedentrip waren. Ook daar mee gepraat en ze voorzien van tips waar ze het beste heen kunnen gaan in de stad voor eten en wat leuk is om te doen. Was erg leuk!

En zo zit de 6e week er ook weer op! Ik kan eerlijk zeggen dat ik het gewoon naar m’n zin heb hier. Kan me prima vermaken, ook in m’n uppie en Old Town is heerlijk om doorheen te struinen of gewoon lekker ergens iets drinken en een boek lezen. Op het werk zijn ze gelukkig ook tevreden, getuige dit bericht wat ik kreeg gemaild van de HR-manager: “I wanted to forward as well the good feedback I got from Reijo and Ksenia, our Restaurant Managers. They are very, very happy with you. You are a fast learner and show great interest. Thank you very much for your positive attitude!”

Heel erg bedankt voor alle berichtjes, kaartjes, reacties op dit blog, etc die ik nog steeds krijg van iedereen! Vind ik echt heel erg leuk!

Dikke kus vanuit een zeer herfstachtig Tallinn!


  • 23 Oktober 2011 - 16:29

    Esther:

    Heey joy!!
    Zo die choco ziet er lekker uit :D
    Mooi dat je het naar je zin hebt en dat ze daar ook tevreden zijn :)

  • 23 Oktober 2011 - 17:02

    Lisette:

    Haha heb wel gelachen om je foto actie...had mij ook zo kunnen overkomen!! Mooi dat je zo een leuk weekend en goede week achter de rug hebt!! En dan heeel fijn om zo een positief bericht te krijgen :)! Succes vd week en ik spreek je weer! Liefs X

  • 23 Oktober 2011 - 19:37

    Alieke:

    Doe mij die choco ook maar! Leuk verhaal weer nicht :) Was fijn je even aan de telefoon te hebben dit weekend! XX

  • 24 Oktober 2011 - 00:10

    Iris:

    Hey Joyce!

    Haha, inderdaad die Nederlanders herken je werkelijk overal, hier dus ook. Zo stonden wij met Nieuw-Weteringers op de camping in Las Vegas...de wereld is klein! Echt super fijn, dat je je draait nu lekker hebt gevonden daar! Liefrs!

  • 24 Oktober 2011 - 07:34

    Tirsa:

    Liefie weer zo'n leuk verhaal! Blij dat het zo goed met je gaat! en dat ze op t werk blij met je zijn verbaast me niks! hebben ze eigenlijk wel departments genoeg om je elke week wat nieuws te laten doen?? en wat staat er komende week op het programma? LIEEEFS vanuit het steedsherfstachtigerwordendemaarnogaltijdrockende barcelonaa XX

  • 24 Oktober 2011 - 13:42

    Karin Niesten:

    Wat fijn dat je het steeds beter naar je zin krijgt Joyce! Het is weer een leuk verlslag geworden. Het breien is trouwens op de basisschool hier ook helemaal hot. Jongens en meisjes zijn volop bezig, daar kan ik nog iets van leren....
    Groetjes van ons allen uit Langeraar.

  • 26 Oktober 2011 - 10:10

    Annelies Senaeve:

    Beste,

    De Belgische versie van het programma Man bijt hond reist op dit moment door Europa met een caravan en gaat op zoek naar verhalen van locals. De volgende trip die we nu plannen gaat o.m. naar Estland.
    Ik ben op zoek naar een persoon die het Ests beheerst en daar ter plaatse ook de gewoonten en wat mensen kent. Het kunnen tolken naar het Nederlands voor onze reporter is uiteraard een zeer groot pluspunt. De trip is gepland midden november.

    Ken je iemand of kan je zelf hier een paar dagen voor vrij maken, laat dan zeker iets weten.

    Alvast bedankt voor de interesse.

    annelies senaeve
    man bijt hond
    0473/882730

  • 27 Oktober 2011 - 19:41

    Roos:

    Lieve Joyce,
    als ik het goed heb kan je nog 'n beetje bij beunen daar! Je kan het!
    Succes, xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 19291

Voorgaande reizen:

10 September 2011 - 23 Januari 2012

Op stage in Tallinn!

Landen bezocht: