Kruidnootjes, Estse wijn & chocola! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu Kruidnootjes, Estse wijn & chocola! - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Joyce Poel - WaarBenJij.nu

Kruidnootjes, Estse wijn & chocola!

Door: joycevanderpoel

Blijf op de hoogte en volg Joyce

09 Oktober 2011 | Estland, Tallinn

Haa allemaal!

Afgelopen week een leuke week gehad. Het begon een beetje rommelig… Matthijs en ik moesten ons maandagochtend melden om 10.00u bij Mari-Liis, zij zou ons verdere introductie geven over de komende 4 weken in F&B. Blijkt dat Mari-Liis ziek is en verder eigenlijk niemand wist hoe-en-wat. Uiteindelijk heeft een medewerker ons mee op sleeptouw genomen en Matthijs gedropt bij Conference & Banqueting en mij bij Café Swiss (CS). Maar natuurlijk niet voordat ik eerst een nieuw uniform gekregen had. Uniform #3 alweer! Toen ik in CS kwam was het al na elven, dus het ontbijt was al voorbij en ze waren bezig het opzetten van alles voor de lunch. Ik heb niet erg veel gedaan, vooral veel gekeken en heul veel bestek gepoleerd haha. Tsja, moet ook gebeuren. Om 15.30u mocht ik al naar huis, omdat dat mijn officiële eindtijd zou zijn voor deze week. Lekker hoor!

Dinsdag t/m vrijdag zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde verlopen. Iedere ochtend om 7.00u beginnen, en het ontbijtbuffet duurt tot 10.30u. Tijdens dit ontbijt serveer je koffie en thee bij de gasten, en soms om 9.15u al een biertje voor een stel Russen. Tsja, je hebt vreemde mensen in deze wereld… Woensdagmiddag hoorde ik inene drie mensen Nederlands praten bij het lunchbuffet. Dus ik liep naar ze toe en vroeg of ze het allemaal konden vinden. Ze schrokken zich rot haha. Hadden natuurlijk nooit verwacht dat iemand van het hotel ze in het Nederlands aan zou spreken. Het waren hele aardige en spontane mensen. De dagen erna hoorde ik ’s ochtends ‘goeiemorgen Joyce’ bij het ontbijt. Was heel erg leuk! Het is heel grappig hoe gasten (ook niet-Nederlanders) reageren als ze horen dat je uit Nederland komt. Over het algemeen zijn ze dan erg belangstellend wat je helemaal hier in Estland doet en of je het naar je zin hebt, etc. In ieder geval veel spontaner dan de Estse mensen! En ohja, ik heb deze week m’n eerste fooi verdiend! Jaja, wel €7,50! Drie ochtenden achter elkaar kwam er een gezin met een klein kindje ontbijten en die lieten iedere keer fooi achter. En laat het nou net zo zijn dat zij in ‘mijn sectie’ (het gedeelte van het restaurant wat voor jou rekening komt) zaten te ontbijten iedere morgen en ik alles dus zelf mocht houden haha. De manager van het restaurant zei vrijdag dat hij vond dat ik het erg goed deed en dat hij kon zien dat ik er plezier in had, dus dat was leuk om te horen.

Toen ik dinsdag in het hostel kwam lag er een briefje dat er een pakketje voor me bezorgd was bij het postkantoor. Het briefje was uiteraard volledig in het Ests, dus ik heb even aan de receptioniste gevraagd of ze het wilde vertalen. Bleek dat postkantoor helemaal achterin de stad te liggen. Maarja, ik was natuurlijk hartstikke nieuwsgierig van wie dat pakketje zou zijn en nog meer wat er in zou zitten! Dus ik, gewapend met plattegrond, op pad. Dit keer braaf een kaartje gekocht in de tram, van de lokale Estsen een cursus ‘kaartje afstempelen’ gehad haha. Na heel lang zoeken en 3x vragen uiteindelijk toch het postkantoor gevonden. Bleek een soort grote loods te zijn waar iedereen pakketjes kwam ophalen. Ondertussen werd ik steeds nieuwsgierig, want ja, waarom is het pakketje niet gewoon bezorgd bij het hostel? Is het dan een aangetekend iets ofzo, moet ik me zorgen gaan maken? Ja mensen, ik bedacht allemaal rare dingen waarom ik in vredesnaam naar het uiteinde van de stad moest. En ja hoor, daar was mijn pakketje! Het bleek een normaal pakketje, niks aangetekend of wat dan ook, dus heb nog steeds geen idee waarom die niet gewoon bij het hostel bezorgd is. Magoed, dat maakt ook niet meer uit, want de inhoud was des te interessanter: 5 (!!) zakken kruidnootjes, pure hagelslag en mijn eigen groene thee van Pickwick! Ooooh heerlijk. Met heel veel dank aan Lars :)

Afgelopen weekend is er een andere Nederlandse jongen hier komen wonen voor een maand, hij heet ook Matthijs. Hij gaat 1 maand stagelopen in de keuken van het hotel. In het weekend zijn we dus met z’n drieën op pad geweest. Zaterdag allereerst naar de Dikke Margareta Toren. Hij is zo genoemd omdat de toren met z’n 4m dikke muren het dikste deel van de stadsmuren vormde. Nu huist het Ests Scheepvaartmuseum erin. Uiteraard zijn we binnen geweest, maar het was niet bijster boeiend. Leuk als je van bootjes houdt, minder leuk als je er niet van houdt haha. Hierna moest er uiteraard ergens cappuccino gedronken worden (het wordt bijna een ritueel). Dit keer bij Anneli Viik Chocolate Cafe. Dit café staat bekend om het feit dat ze hier nog zelf chocola maken. Dus een stukje chocoladetaart bij de koffie mocht natuurlijk niet ontbreken. En lekker dat ‘ie was! No worries, ik heb het er zondagochtend weer allemaal afgesport in de sportschool ;). In mijn sightseeingboekje stond ook iets over een zogenaamd marsepein museum. Toch nog iets van Sinterklaas hier! Dat moest uiteraard even bezocht worden… Kalev Marzipan Room bleek inderdaad een mini-museum van prachtige marsepein creaties. Er zat een vrouwtje marsepein te ‘beschilderen’. En natuurlijk kon ik dit niet verlaten zonder marsepein gekocht te hebben, zie foto. Ik heb het nog niet geproefd maar ben erg benieuwd of het net zo lekker is als thuis.

Aangezien de stad tig kerken heeft, stond er voor vandaag ook een kerk op het programma; de Nigulistekerk. De kerk stamt uit de 13e eeuw, maar werd verwoest in 1524 door reformatieopstanden. Eenmaal weer opgebouwd, werd de kerk in de Sovjettijd tijdens WWII nogmaals verwoest door bommen. Nadat de kerk ook hierna weer hersteld was, hadden ze blijkbaar geen geld meer voor decoratie of geen zin meer in nog meer opknapwerk, want die decoratie bleek een beetje schaars. Het is inderdaad qua vormen een ‘echte’ kerk (deze lijkt nog het meest op onze kerken op de Rip en Ouda), maar verder is het een hele sobere kerk. Om 16.00u zou er orgelmuziek gespeeld worden wat een half uur zou duren. Daar waren we toch wel nieuwsgierig naar. Nou het was af en toe net muziek die je in een Disneyfilm hoort om aan te kondigen dat er iets ergs gaat gebeuren, zoals dat de vader van Simba van de rots stort in The Lion King ;). Niet zo denderend dus. Papa en ome Bram kunnen mooier orgel spelen :)

’s Avonds lekker pizza gegeten bij de Vapiano’s, ja die hebben ze hier ook! Voor wie het niet kent: bij binnenkomst krijg je een pasje en alles wat je eet en drinkt wordt daarop gezet. Je eten moet je zelf halen, een soort La Place idee. En als je een pizza besteld krijg je een apparaatje mee en die gaat trillen op het moment dat je pizza klaar is. Leuk en origineel concept! Ennnn, hebben we in Nederland ook! En ik heb hier m’n allereerste Estse wijntje op. Je hoeft er hier niet dronken van te worden, want hij kostte wel €4,20! Bier kost de helft, maarja dat vind ik dan weer niet te drinken.

Vandaag, zondag, niks cultureels gedaan maar gewoon lekker naar de bios, Abduction. Ik weet niet of ‘ie in Nederland al draait, maar het is wel een aanrader, goeie film! En de zondag lekker afgesloten met patatjes, dat deed ik in Nederland ook altijd dus hoort er toch een beetje bij…het enige wat mist is Studio Sport en het bord op schoot haha :)

Tot zover week 4! Lieve groetjes vanuit een-nog-niet-zo-koud-maar-wel-wisselend-herfstachtig-Tallinn!

PS: Sjaak, speciaal aan jou de groetjes terug!!

  • 09 Oktober 2011 - 17:40

    Tirsa:

    Lieffieee leuk verhaaltje weer, je schrijft zo leuk! Lekker vapiano's! ben jaloers :) die hebben ze hier dan weer niet.. nou ik spreek je snel weer! XXX

  • 09 Oktober 2011 - 18:37

    Marije:

    Hi nicht!
    Jeetje je bent naast werk ook lekker druk met sightseeing zo te zien. Wat sneu, 'de dikke Margareta' ... Na de foto was ik gelijk nieuwsgierig dus heb even gegoogeld naar 'de dikke Margareta', ... niet echt duidelijk resultaat gevonden :P
    Verder goed naar je zin zie ik, fijn dat ze tevreden over je zijn daar!

    Have fun xxx

  • 10 Oktober 2011 - 18:30

    Roos:

    Hey Joyce, ik lees dat je over 105 dagen weer thuis bent! 't Schiet al lekker op voor je.... Ik voel in je verhaal dat het je daar beter afgaat. Beste meid, succes met de nieuwe week. XXXXXXXXXXXXXXXXXX.

  • 11 Oktober 2011 - 17:29

    Eliset:

    Je begint zo te horen steeds meer je draai te vinden, goedzo! Mooi dat je die gekke Nederlanders ook daar tegenkomt, zou anders wel heeeel vreemd zijn ;)

    Geniet! Liefs

  • 14 Oktober 2011 - 14:36

    Toos:

    Heey Joyce!
    Bedankt voor je fantastische kaart...
    Hoe bedoel je,echt 'n kaart voor ons?
    Omdat het 'n gekke kaart is,of zie je ons dat ook doen...
    Groetjes,Toos

  • 17 Oktober 2011 - 09:54

    Marijk:

    Meis, late reactie! Maar beter laat dan nooit dacht ik haha. Wat heb je weer een hoop meegemaakt in zo'n weekje. En wat super dat je toch zo veel op stap gaat naast het werken! Lekker de stad in, musea bekijken, LEUK! Die chocoladetaart ziet er echt verrukkelijk uit! Ga er vanuit dat je het recept hebt meegenomen zodat we 'm als je terug bent samen kunnen bakken? :)

    Ben heel blij om te lezen dat je het echt goed naar je zin hebt nu. Onwijs gaaf dat sommige gasten zelfs je naam onthouden(dat zegt wel iets over je prachtige glimlach en professionele uitstraling?? :D).

    Heel veel plezier nog en kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 19324

Voorgaande reizen:

10 September 2011 - 23 Januari 2012

Op stage in Tallinn!

Landen bezocht: